فواید بازی با لگو برای کودکان | مزایای بازی لگو چیست؟

فواید لگو برای کودکان

لگو ها یا همان اسباب بازی های ساختنی که شامل چند قطعه آجر قابل اتصال به همدیگر هستند، یکی از محبوب ترین اسباب بازی ها میان کودکان و نوجوانان به شمار می روند. این اسباب بازی ها بخشی از کودکی همه ما بوده اند و هم اکنون هم یکی از اسباب بازی های مورد علاقه کودکانمان به شمار می روند.

اما چیزی که بیشتر از محبوبیت و حالت سرگرم کننده بودن این اسباب بازی اهمیت دارد، فوایدی است که روی هوش و خلاقیت ذهنی کودکان خواهد داشت. در حقیقت کودکان در زمان بازی با لگو ها، از خلاقیت و قوه تخیل خود کمک می گیرند و این کار مهارت های زیادی را به آن ها آموزش خواهد داد.

فواید لگو باعث شده که بسیاری از والدین به خرید این اسباب بازی برای کودک خود علاقمند شوند. از همین رو ما در این مطلب تصمیم داریم شما را با مهمترین فواید لگو برای کودکان آشنا کنیم.

تاریخچه ساخت لگو

اجازه دهید قبل از بررسی مزایای لگو، نگاهی کلی به مفهوم لگو و تاریخچه پیدایش آن داشته باشیم. لگو ها قطعات پلاستیکی شکلی هستند که قابلیت اتصال به همدیگر را دارند. این قطعات در رنگ ها و اندازه های مختلفی ساخته می شوند و کودکان می توانند به کمک آن ها، سازه ها و اشکال مختلفی را بسازند.

لگو توسط یک شرکت دانمارکی با همین نام ساخته شده است. جالب است بدانید این شرکت محصولات خود را برای تمام سنین طراحی می کند؛ یعنی لگو های تولید شده توسط شرکت لگو فقط مخصوص کودکان نیست و همه سنین حتی بزرگسالان نیز با لگو های بزرگسال مخصوص به خودشان می توانند با آن ها سرگرم شده و از فواید بازی با لگو بهره ببرند.

مزایای بازی با لگو

اسباب بازی های لگو انواع مختلفی دارند و دیگر از حالت ساده و مکعبی اولیه فاصله گرفته اند. امروزه لگو ها شامل قطعات بسیار ریزی هستند که می توان اشکال مختلف و پیچیده ای را با آن ها ساخت. حتی بسیاری از کاراکترهای فیلم ها و انیمیشن ها هم به صورت لگو در مدل هایی مانند لگو بتمن، لگو جنگ ستارگان، لگو پارک ژوراسیک، لگو نینجاگو، لگو هری پاتر، لگو مرد عنکبوتی طراحی و ساخته شده اند. علاوه بر این موارد حتی مدل هایی مانند لگو مارول نیز ساخته شده اند که شخصیت های فیلم های جذاب شرکت مارول را پوشش میدهد. با استفاده از این لگو ها و اتصال قطعات تشکیل دهنده آنها به هم، در نهایت می توان کاراکتر های معروف فیلم ها و انیمیشن ها را پیاده سازی کرد.

مهمترین فواید لگو برای کودکان

لگو ها برای سنین مختلفی طراحی شده اند و شما برای بهره مندی از فواید بازی با لگو، باید لگو هایی را که متناسب با سن فرزند شماست را خریداری کنید. در ادامه 8 مورد از فواید لگو برای کودکان را بررسی خواهیم کرد.

1- تقویت مهارت حرکتی دست ها

کودکان امروزی، به دلیل استفاده از تبلت و موبایل، به دست های خود حرکت چندانی نمی دهند و مهارت های حرکتی انگشتان را خیلی دیر یاد می گیرند. این در حالی است که در زمان بازی با لگو ها، کودکان از دست و انگشتان خود استفاده می کنند و دست های خود را حرکت می دهند. بازی با لگو ها و اتصال و جدا کردن قطعات لگو از همدیگر، دست و انگشتان کودکان را قوی تر کرده و عضلات آن ها را تقویت خواهد کرد.

مزایای بازی لگو

2- افزایش مهارت های ریاضی و یادگیری حل مسئله

از دیگر فواید اسباب بازی لگو برای کودکان، آموزش مهارت های ریاضی و توانایی حل مسئله در آن ها است. زمانی که کودک با لگو هایش بازی می کند، یک نقشه کلی از چیزی که قرار است بسازد را در ذهن خود تداعی می کند. سپس با کمک هوش فضایی خود، یک الگوی فرضی و خیالی برای سازه خود طراحی خواهد کرد. کودک در ذهنش تلاش می کند تا برای پیاده سازی این الگو، ایجاد تقارن، تشخیص محل هرکدام از لگو ها و… راه حلی پیدا کند.

حتما بخوانید:  راهنمای خرید لگو | آموزش خرید لگو

تمامی این موارد باعث می شوند که او با نحوه حل یک مسئله اشنا شده و مهارت های ریاضی را تا حدودی یاد بگیرد. به این ترتیب، در آینده هم می تواند با کمک هوش فضایی و توانایی حل مسئله خود، حتی پیچیده ترین مسائل ریاضی را هم حل کند.

اولین بار که کودک شما موفق شد الگوی ذهنی خود را بسازد، برای ساختن الگو های دیگر هم ترغیب می شود و به این ترتیب، هربار یک الگوی پیچیده تر را در ذهن خود ترسیم خواهد کرد. این موضوع به تدریج روی تقویت مهارت های ذهنی کودک شما تاثیر خواهد داشت.

فواید لگو

3- پرورش خلاقیت کودکان

بدون شک مهمترین مزیت بازی با لگو ها برای کودکان، کمک به تقویت و بروز خلاقیت در آن ها خواهد بود. داشتن خلاقیت یکی از مهمترین مهارت هایی است که همه افراد در زندگی خود به آن نیاز دارند. فرقی نمی کند که کودک شما آرزو دارد در آینده چه کاره شود یا چه رویای کودکانه ای را در سر می پروراند، در هر صورت او برای رسیدن به اهداف خود در هر سنی، به خلاقیت نیاز خواهد داشت.

بهتر است که شما از همان کودکی، زمینه را برای رشد و شکوفایی خلاقیت فرزند خود فراهم کنید. اما اکثر اسباب بازی ها همه چیز را به صورت آماده به کودک داده اند و جایی برای رشد خلاقیت او باقی نگذاشته اند. خوشبختانه از مهم ترین فواید لگو برای کودکان، کمک به شکوفایی خلاقیت آن هاست و این بازی به شکل عجیبی کودک شما را خلاق خواهد کرد.

ذهن کودکتان در حین بازی با لگو ها به چالش کشیده می شود و باید برای پیاده سازی طرح و سازه مورد نظر خود فکر کند. در واقع کودک در ابتدا فکر کرده و ایده ای پیدا می کند، سپس برای پیاده کردن آن ایده باید مهارت های خود را به کار گیرد و این یکی از مهمترین فایده های لگو است.

فواید بازی با لگو

4- کمک به افزایش اراده و پشتکار کودک

لگو ها در حین ساخت چیزی که کودک در ذهن دارد، بارها و بارها خراب می شوند یا نتیجه به شکلی که کودک می خواهد نیست. این شکست ها در حین بازی با لگو پیش می آید و باعث می شود که کودک توانایی مقابله با شکست هایش در آینده را داشته باشد.

در واقع او در حین بازی با لگو ها یاد می گیرد که هیچ چیزی ساده نیست و باید خودش را برای هر شکستی آماده کند. او یاد می گیرد که بعد از هر شکست، باید پشتکار و اراده داشته و دوباره کار خود را ادامه دهد تا در نهایت به موفقیت برسد. این یک تمرین فوق العاده برای بزرگسالی و زندگی در دنیای واقعی است و یکی از مهمترین مزایای بازی با لگو به شمار می رود.

5- کمک به افزایش اعتماد به نفس

یکی دیگر از خواص بازی لگو، کمک به افزایش حس اعتماد به نفس در کودک شماست. کودک با تکیه بر مهارت ها و قوه تخیل خود، سازه ای را به کمک لگو ها می سازد و یک کار مفید را به پایان می رساند. او برای ساخت این سازه مدت ها فکر کرده و با تلاش توانسته چیزی را با دستان خود بسازد. به همین دلیل، نتیجه کار برای او بسیار رضایت بخش بوده و حس خوبی دارد. این موضوع باعث می شود که کودک اعتماد به نفس بیشتری داشته باشد.

خواص بازی لگو

6- کنترل اضطراب و استرس و کمک به سلامت روحی کودک

یکی دیگر از مهمترین فواید لگو برای کودکان، کمک به کاهش استرس آن هاست. اگر احساس می کنید کودک شما استرس دارد و دائماً مضطرب است، بهتر است چند لگو برای او خریداری کنید و اجازه دهید که با آن ها سرگرم شود. کنار هم چیدن لگو ها و متصل کردن آن ها، به ذهن کودک نظم داده و تنش ها و استرس های ذهنی او را از بین می برد.

حتما بخوانید:  لگو لند چیست؟ + معرفی بهترین پارک های لگو لند در جهان

7- افزایش صبوری و تحمل کودک

کودکان کم تحمل اند و تمایل دارند تا تمام چیز هایی که می خواهند فوراً در دسترس آن ها قرار بگیرد. به عنوان والدین آن ها، این وظیفه شماست که صبر و بردباری را به آن ها آموزش دهید تا در آینده و در مواجه شدن با مشکلات واقعی زندگی، به مشکل بر نخورند.

یکی از مزایای بازی با لگو، افزایش صبوری در کودکان است و لگو ها می توانند به عنوان یک بازی هدفمند برای افزایش صبوری کودکان مورد استفاده قرار گیرند. بچه ها یاد می گیرند که باید با صبوری، قطعات لگو را کنار هم بچینند و در زمان خراب شدن سازه ای که برای آن زحمت کشیده اند، بتوانند خود را کنترل کنند.

فواید بازی لگو برای کودکان

8- تقویت مهارت های اجتماعی

در صورتی که چند کودک در جمع کودکانه خود با لگو ها بازی کنند، مهارت های اجتماعی و توانایی انجام کار ها به صورت گروهی را یاد می گیرند. آنها یاد می گیرند که چطور باید با هم گروهی های خود مشورت کنند و چگونه هر کدام از آن ها وظیفه ای را به عهده بگیرد تا در نهایت به یک هدف و موفقیت کلی دست پیدا کنند.

مزایای لگو

بازی با لگو ها در چه صورتی برای کودک می تواند مفید باشد؟

در بخش قبلی شما را با مهم ترین مزایای بازی با لگو آشنا کردیم، اما چیزی که باید بدانید این است که در چه صورت کودک شما از این مزایا و فواید بهره مند می شود؟ در پاسخ به این سوال باید گفت تمام این مزایا مشروط به این هستند که خود کودک سازه های مورد نظر را با لگو هایش بسازد. اینکه شما طرح کلی سازه را بسازید و آن را به کودک بدهید تا با آن بازی کند، هیچ فایده ای برای کودکتان نخواهد داشت.

حتی بهتر است او را راهنمایی نکنید و از او نخواهید که فلان طرح را با لگو ها بسازد. اجازه دهید که کودک خود با خلاقیت ذهنی اش تعیین کند که به دنبال ساخت چه چیزی است و چطور باید به این هدف برسد. فقط در این صورت است که کودک شما از فواید بازی با لگو بهره مند خواهد شد.

فایده های لگو

جمع بندی

در این مطلب سعی کردیم شما را با مهم ترین فواید لگو برای کودکان آشنا کنیم و 8 مورد از مزایای لگو را بررسی کردیم. همانطور که متوجه شدید، لگو ها می توانند هم از نظر جسمی و هم از نظر روحی برای کودکان مفید باشند و تاثیرات زیادی روی مهارت های کودک دارند. در واقع بازی با لگو ها، کودکان را برای زندگی در آینده و مواجه شدن با دنیای واقعی آماده می کند.

به شما توصیه می کنیم تا با خرید لگو اصل از سایت بارلی توی، برای کودک خود چند بسته از این اسباب بازی را تهیه کنید و در زمان بازی کردن با لگو ها، با خیال راحت به او نگاه کنید، چون در همان لحظه کودک شما در حال رشد و آموزش است!

سوالات متداول

آیا بازی با لگو برای کودکان مفید است؟

بله، لگو ها علاوه بر جنبه سرگرمی، فواید بسیار زیادی از نظر جسمی و روحی برای کودکان دارد.

فواید بازی با لگو برای کودکان چیست؟

همانطور که در مقاله هم گفته شد؛ از جمله مهمترین فواید بازی با لگو برای کودکان می توان به مواردی همچون تقویت دست و انگشتان، آموزش مهارت صبوری، افزایش اعتماد به نفس، افزایش خلاقیت، کاهش استرس و… اشاره کرد.

در چه صورتی بازی با لگو ها برای کودک می تواند مفید باشد؟

لگو ها در صورتی برای کودک مفیدند که خود او با کمک تصویرسازی ذهنی، سازه های مختلفی را با آن ها بسازد. کمک کردن والدین به کودک یا ساخت لگو توسط والدین برای آنها، هیچ فایده ای نخواهد داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

.